måndag 11 september 2017

Nästan två månader sedan sist!

Jag har seriöst inget att skriva om..
Nu har det gått två månader sedan senaste inlägget så jag får väl skriva lite om vad jag pysslar med.

De ruvhönsen jag köpte har det varit en hel del svinn på, silkeshönan och antwerpenhönan dog av någon anledning.
Blandrastuppen gick för hårt emot den nya tuppen så han lever inte längre.

Dock vill jag presentera en ny ras till min gård! Den skånska blommehönan

En fantastisk fin ras. Just nu har jag endast en vuxen tupp och två kycklingar. Kycklingarna och tuppen är inte släkta då kycklingarna är skåningar och tuppen bodde typ nån kilometer från mig innan han flyttade hit.
2018 ska jag förhoppningsvis kunna kläcka fram lite blommehöns och har redan någon intresserad.


Här är några bilder på de ägg som skickades från Ystad och gav 3 kycklingar varav en dog dagen efter kläckning och sedan kycklingarna (de två spräckliga) och sist men inte minst den fina tuppen!


Har även skaffat några brahma/araucana och hoppas kunna köpa några renrasiga brahmahönor nu på hönsbytardagen den 30 September.


Har även jagat lite duvor på vetestubben och lite änder på väldigt fina marker här på Öland.



Vi har nu lite igelkottar som flyttat in i det gamla höet i ladan, höet blev gammalt när igelkottarna flyttade in. Det rör sig om 2 - 3 st 

Ganska gott om fasaner har vi hemma på markerna för att inte tala om hararna. Väldigt många och fina.

Har rensat lite skräp på åkrarna här omkring. Myyycket ensilageplast.

Röjt lite och slängt ut äpplen till rådjuren har jag också pysslat med.

Mycket jobb! Som det står på en tavla i mormors förråd "Här går man och städar och tvättar, snart stryker man väl med"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar