onsdag 14 juni 2017

Uppfödning av änder och fasan

Som jag har nämnt tidigare har jag uppfödning av fasan. Ett litet projekt för att bevara och berika den öländska fasanstammen.
Så vad innebär det att föda upp fågel för utsättning?
1. Ett vanligt påstående som många framför: "det är inte lönt, hökarna tar bara alla"
Det som blivit fel är att om ens mark är usel och det varken finns gott om mat eller vatten så drar de, klart ett antal blir hökmat men inte fullt så många som det sägs.
Att sätta ut 45 fasaner samtigt funkar inte då försvinner alla åt olika håll. Man ska släppa ut ett gäng i taget (5-6 st) för att få dem att vänja sig vid miljön och stanna kvar.
Just nu har jag 6 fasankycklingar kläckta i äggkläckaren och adopterade av en dvärghöna (kochin)
Beställde 16 ägg varav 9 kläcktes och två av dom hade någonting med "...legs" då kan de inte resa sig utan kravlar sig fram med benen, jag avlivade dessa för sånna här gener ska inte ut i det fria. Den tredje dog av okänd anledning och låg död i buren en dag?!
Man kan aldrig förvänta sig ett bra kläck utan oftast att minst hälften dör.
Mina ska snart medicineras för gapmask som de lätt får och jag har sett symptom.
När de har blivit fullfjädrade ska dessa släppas ut. Och givetvis kommer jag kläcka mer i år :)
Änder:
Jag har läst om änder och dess uppfödning. Som ni såg i förra inlägget så är andjakten "försumbar jämfört med äldre tider" och har nu skaffat möjlighet att föda upp änder. Man kan ju inte påstå att det finns mycket änder...:(
Så jag ska göra vad jag kan för att hjälpa gräsandsstammen att bli lite bättre.
Ett voljärbygge är vad jag håller på med nu.
Det ska finnas en damm, mycket växter och en hydda att sova i.
Hönsa och kläckarn! 
Kläcker det mesta i kläckaren då mina dvärghöns inte är riktigt fullt så pålitliga längre, ska spä ut flocken med lantrashöns och söker som en dåre! Har hört med bla. Älgflugornas Herre och Naturtratten. Tanken är att inte använda kläckaren till fasan och and utan enbart till höns.
Kläckaren införskaffades förra året och är en duktig kläckare som håller värmen och fukten bra. Det är en "FIEM Smart 20 och rymmer 20 hönsägg men enligt dom bara 15 fasanägg... Senaste kläcket var det 16 fasanägg i och 5 cream legbarägg i och hade fortfarande plats över, aja otroligt bra iaf!
Här hade ni lite om min viltuppfödning occh hur jag tänker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar